Cyrelle-Dyon-Ghana-2015.reismee.nl

Militaire-pennen-operatie!!

Eindelijk, eindelijk, eindelijk. Op donderdag 5 november was dan eindelijk de dag dat we alle pennen uitdeelde die we vanuit Nederland van vrienden, familie, kennissen, bedrijven en onbekende hebben gekregen. Nadat deze pennen 4 maanden bij ons thuis hebben gelegen, daarna meer dan de helft van onze beide koffers in beslag nam om vervolgens twee hele maanden in onze kast hier in Ghana te hebben gelegen, mogen ze dan eindelijk naar hun bestemming. En deze bestemming is… Alle 1500 kinderen van de school. Het voelde een heel groot beetje als een militaire operatie inclusief de nodige spanningen. Want hoe ga je dit aanpakken?

We beginnen met alle pennen in groepen van 50 te bundelen. Gelukkig hielpen onze lieftallige huisgenoten ons mee om dit s’ochtends om 8.00 uur samen met ons te doen. Met dit bundelen kwamen we er achter dat we zomaar 300 pennen meer hebben mee gesjouwd dan wij wisten. Nou zijn wij allebei geen rekenwonder maar 300 pennen over het hoofd geteld te hebben, tja das toch wel een beetje uniek. Maarja wel een hele leuke verrassing zo s’ochtends vroeg.

Nou nadat we alle pennen in groepen van 50 hebben gebundeld gaan we dan op weg naar de school. Uiteraard hebben wij de nodige hulptroepen ingeroepen. Solo (directeur van de stichting) liep mee om alles in goede banen te leiden, Clement (één van de weeskinderen) liep mee om de zwaarste tas met pennen te dragen en onze huisgenoten liepen mee om van dit spetterende spektakel foto’s te nemen.

We begonnen in klas 6 van de Primany School, hier hebben we ieder kind een pen gegeven en zijn naar de volgende klas gelopen. Nadat we de hele Primany School hebben voorzien van een pen, inclusief de leraren, hebben we al heel vaak te horen gekregen: “God bless you”, “Thank you!” En uiteraard hebben wij ontzettend veel blijde gezichten gezien! Vervolgens zijn we naar de Junior High School gegaan. Net als bij de Primany School waren de leerlingen een beetje verbaasd dat er twee blanken met al hun hulptroepen iedere leerling een pen in de handen drukte. Maar ook hier waren ze enorm blij en zeiden vaak: “Oh God bless you”!

Zo na anderhalf uur zijn er 1500 kinderen heel blij gemaakt met een pen, wij zijn 1500 pennen lichter en daarmee hebben we weer heel veel meer ruimte in de kast en hadden wij even een uurtje nodig om van deze militaire operatie bij te komen ;)

De volgende dag tijdens een volgend bezoekje aan de scholen, zagen we dat de pennen echt gebruikt worden! Dus al deze moeite niet voor niks! Het is heel bijzonder om mee te maken dat je zoveel kinderen blij kunt maken met Ă©Ă©n pen. Heel gaaf!

Maar voor de rekenwonders onder ons; jullie merken nu waarschijnlijk op dat wij nog 300 pennen in huis hebben liggen. Ja dat klopt. Deze pennen wilden we uitdelen op een andere school van de stichting hier 15 kilometer vandaan. Een heel arm dorpje waar niks anders is dan een school, kliniek en de waterpomp wat door de stichting daar is neergezet. Ons plan was om dit vandaag te doen maar het had gisterenavond weer zo hard geregend dat het dorp niet te bereiken is met een auto. Hier hadden we geen rekening mee gehouden. Dus ons tweede deel van onze militaire operatie wordt nog vervolgd…

Verder willen we alle mensen enorm bedanken die op de Ă©Ă©n of andere manier Ă©Ă©n of meerdere pennen heeft gesponsord! Onderwijs is hier heel belangrijk en een beetje goed onderwijs begint met het hebben en kunnen gebruiken van een pen! Dus namens heel de Presby Dutch School in Nsoatre en namens ons, ontzettend BEDANKT!!

We hopen dat jullie op de foto’s kunnen zien hoe blij de kinderen waren!

Heel veel lieve groetjes,

Twee hele dankbare en blijde meiden!

Rendelina

Wauw! super gaaf he! en dan al die dankbare en blije gezichtjes op de foto`s!! echt super!

thamara

super leuk om de kinderen daar zo blij ze zien met een pen op de foto's, leuk dat jullie de overige pennen bij een andere school gaan brengen waar ze heel arm zijn daar zullen ze ook heel blij zijn met de pennen die ze krijgen.

mevrouw. hammink

weer een heel mooi verhaal en leuke foto's

carla

Wat moet dit voor jullie een enorme kic geven om zoveel blije gezichten te zien van alleen een pen! Hier zo gewoon maar voor daar HEEEEEEL bijzonder.
Neem dit warme gevoel in je op dan genieten jullie er nog jaren van na!!!!!!!!!!!!!!!
Mooie foto's voor later.
Super Gaaf
Liefs mama

Lia

Super bezig. Wauw.....

nathalie

Whoo super gaaf he! Wat mooi en bijzonder om hun blije gezichten te zien. God bless you!! Jullie zijn toppers

Sonja

Wat een mooie foto's. ..al die blije gezichten

Nechma

Het is allemaal zĂł leuk om te lezen!! En jullie zijn er weer bijna! Tot snel!